I hovedsak snakker vi om tre forskjellige typer fokalisering. Intern fokalisering, ekstern fokalisering og nullfokalisering.
Intern fokalisering finner vi i tekster hvor sansningssenteret finnes hos en av personene i fortellingen. Store deler av Harry Potter-bøkene er for eksempel skrevet med intern fokalisering: Leseren ser verden gjennom Harrys øyne. Vi får innblikk i hans tanker og følelser, men vet ikke stort om hva menneskene rundt ham tenker og føler.
Ekstern fokalisering ligger sansningssenteret seg på et bestemt punkt i fortellingen, utenfor personene. Ved denne typen fokalisering har ikke fortelleren tilgang til personenes indre, til deres tanker og følelser. Fortelleren blir en slags "flue på veggen" - han kan se det meste som foregår av personenes handlinger og hva de sier, men han kan ikke fortelle noe om hva som foregår inne i hodene deres.
Nullfokalisering kan minne litt om ekstern fokalisering, vet at sansningssenteret også her ligger utenfor personene. Forskjellen er derimot at fortelleren ved nullfokalisering ikke har noen begrensninger i forhold til å fortelle om personenes tanker og følelser. Fortelleren vet alt som foregår om og med alle til enhver tid. I tillegg har han heller ikke noe markert ståsted i fortellingen, slik som ved ekstern fokalisering.
Det er ikke sånn at en tekst (og spesielt ikke lengre tekster som romaner) konsekvent holder seg til en type fokalisering. Hovedpoenget med å merke seg fokaliseringen blir da å legge merke til når den bytter. Hva skjer med teksten, dersom den går fra intern fokalisering til nullfokalisering. Eller fra nullfokalisering til ekstern fokalisering?
ok
SvarSlettThe Best Casino Apps in USA - JT Hub
SvarSlettYou can play casino games in 남원 출장마사지 the 경산 출장안마 same app as real casino slot machines, which is 용인 출장안마 why 계룡 출장샵 we list the Best Mobile Casino 문경 출장안마 Apps in USA.